صفحه اصلی   بورس را یاد بگیرید   مفاهیم بورس   تفاوت بین کارگزاری های بورس: کدام را انتخاب کنیم؟

تفاوت بین کارگزاری های بورس: کدام را انتخاب کنیم؟


برای ورود به بازار بورس و سرمایه لازم است تا در یکی از شعب کارگزاری های مورد تایید بازار بورس افتتاح حساب انجام دهید. در واقع کارگزاری نقش واسطه بین سرمایه گذار و بازار سرمایه را ایفا میکند و به شما در انجام معاملات کمک میکند. با وجود کارگزاری ها دیگر نیاز به حضور شما در تالارهای بورس و انجام معاملات حضوری نیست و به راحتی و در هر مکان به بازار بورس دسترسی خواهید داشت. در واقع کارگزاری ها سرعت معاملات شما را بالا میبرند و در ازای انجام خدمات از شما مبلغی به عنوان کارمزد دریافت میکنند. در این مقاله به بررسی تفاوت کارگزاری با یکدیگر برای انتخاب یک کارگزاری خوب بررسی شده است.


مقایسه کارگزاری ها

مقایسه کارگزاری ها با دو پارامتر زیر انجام میشود:

1-خدمات ارائه شده توسط کارگزاری

2- رتبه کسب شده توسط بازار بورس


الف) خدمات ارائه شده توسط کارگزاری


1-جامعیت خدمات کارگزاری

‌یکی از تفاوت های اساسی کارگزاری ها با یکدیگر نحوه ارائه خدمات آن هاست. برخی کارگزاری ها فقط در یک بخش از بازار بورس فعالیت دارند و در صورتی که شما قصد خرید و فروش سهام از دیگر شرکت ها و بازرهای سرمایه را داشته باشید نمیتوانید از این کارگزاری خدمات خود را انجام دهید. جامعیت خدمات یک کارگزاری در رتبه بندی و تمایل سهام داران در انجام سرمایه گذاری در این کارگزاری ها نقش بسزایی ایفا میکند. همچنین انجام خدماتی همچون معاملات آنلاین یا مشاوره از دیگر فعالیت های مهم کارگزاری هاست. در صورتی که کارگزاری مجوز این کار را از سوی سازمان بورس نداشته باشد نمیتواند به شما کمکی کند.


2-تعداد شعبات کارگزاری و دسترسی به دفاتر

تعدا شعبات یک کارگزای در شهر تهران و شهرستان ها دیگر تفاوت کارگزاری ها با یکدیگر است. دسترسی راحتتر به دفاتر کارگزاری یک نکته مثبت برای یک کارگزاری محسوب میشود.


3-تخفیف کارمزد و ارائه خدمات اعتباری

از تفاوت های عمده کارگزاری ها میتوان به ساز و کار آن ها در دریافت کارمزد و ارائه خدمات اعتباری اشار کرد. کارگزاری ها در قبال خدمتی که برای شما انجام میدهند مبلغی به عنوان کارمزد دریافت میکنند. یکی از تفاوت های اساسی کارگزاری ها با یکدیگر دریافت کارمزد و یا اعمال تخفیف کارمزد برای سرمایه گذاران است که بعضا موجب جذابیت یک کارگزاری برای سرمایه گذاران است.

از سوی دیگر برخی کارگزاری ها امکان تخصیص تسهیلات اعتباری را فراهم کرده اند یعنی به سهام دار مبلغی پرداخت میکنندتا با آن سرمایه گذاری کنند و پس از سرمایه گذاری وجه را برگدانند.


4-سامانه معاملات آنلاین و آفلاین

با گسترش دامنه ارتباطات آنلاین برخی کارگزاری امکان انجام معاملات، مشاوره، آموزش و … را به صورت آنلاین فراهم کرده اند. سامانه کارگزاری و نرم افزارهای طراحی شده یکی دیگر از دلایل تمایز کارگزاری ها با یکدیگر است.

همچنین سامانه معاملاتی آفلاین به ما کمک می کند تا در هر ساعتی از شبانه روز معامله دلخواه خود را سفارش بدهیم تا در صورتی که بازار (در زمانی که فعال است) به آن قیمت رسید، از طرف ما معامله انجام بشود. در این روش پس از ثبت معامله آفلاین مجدد ارزش معامله را با سرمایه گذار چک می شود. اگر سهم و قیمت مورد نظر سهامدار تایید شود بعد از آن خرید و یا فروش اتفاق می افتد.


5-تحلیل، مشاوره و آموزش

یکی از نکات مطرح شده توسط تحلیل گران بورس به سرمایه گذاران مبتدی گذراندن دوره های آموزشی و شروع سرمایه گذاری با دانش کافیست تا از زیان سرمایه گذار جلوگیری شود. ارتقاء سطح دانش فعالان بازار سرمایه در سطوح ابتدایی تا پیشرفته نیز بخشی از حوزه فعالیت کارگزاری است که در این زمینه لازم است کارگزاری مجوز “موافقت اصولی برگزاری دوره‏‌های آموزشی” را از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اخذ کرده باشد. لذا برگزاری دوره‌های آموزشی و نشست‌های عمومی و تخصصی مولفه دیگری برای شناسایی یک کارگزاری مناسب است که می‌تواند بخشی دیگر از نیازهای شما را به عنوان یک سرمایه‌گذار بازار بورس اوراق بهادار و کالا پوشش دهد.


6-خدمات پشتیبانی

ارئه خدمات پشتیبانی یکی دیگر از عوامل تمایز کارگزاری ها از یکیدیگر است. در صورت بروز مشکلات و مواجه شدن با پرسش‌های متعدد فنی و عمومی، دریافت خدمات پشتیبانی برای بررسی و رسیدگی به درخواست‌های شما ضروری است. این بررسی و رسیدگی هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کیفیت از اهمیت برخوردار است. پشتیبانی ممکن است به صورت مرکز تماس، تلفنی و یا اینترنتی انجام شود. ارائه خدمات پشتیبانی مربوط به سامانه آنلاین،سفارش‌های تلفنی یا اینترنتی و مواردی از این قبیل نیاز به وجود متخصصین حرفه‌ای و واجد شرایط دارد.


7-صندوق‌های سرمایه‌گذاری

وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده توانایی و عملکرد کارگزاری‌ها در بازار سرمایه است. با توجه به این نکته، مطالعه در وضعیت و تعداد صندوق‌‌ها، بررسی عملکرد، بازده و مقایسه کمی و کیفی آن‌‌ها در شرایط مختلف بازار و بازه‌های زمانی متفاوت، معیاری مناسب در انتخاب یک کارگزاری موفق خواهد بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال فعالیت و گزارش ماهانه عملکرد آن‌ها از طریق سایت سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد.


‌ب) رتبه بندی کارگزاری

در حال حاضر107 کارگزاری قانونی از طرف بازار بورس و اوراق بهادار در حال فعالیت هستند. هرساله گزارشی از سوی بازار بورس ارائه میشود و کارگزاری ها را براساس عملکرد یکساله رتبه بندی میکنند.


معیارهای رتبه بندی

1-معیارهای عادی: دفاتر اداری کارگزاری، تعداد مشتریان، معاملات کارگزاری، پرسنل دارای گواهی‌نامه و …

2-معیارهای تشویقی: سبد گردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جذب مشتریان خارجی و …

رتبه‌بندی موجود برای کارگزاری‌ها در ۴ عنوان “الف ، ب ، ج ، د” صورت گرفته است که رتبه “الف” بالاترین و رتبه “د” پایین‌ترین رتبه است. علاوه بر این گروهی از کارگزاری‌ها ممکن است با عنوانی به نام “عدم شمول رتبه بندی” معرفی شوند؛ این مورد بیانگر آن است که با توجه به معیارهای مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هنوز موفق به اخذ رتبه مورد نظر سازمان نشده اند.

1-رتبه الف: کسب حداقل ۸۰% از امتیازات عادی حداقل ۶۵% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل های بورس

2-رتبه ب: کسب حداقل ۶۵% از امتیازات عادی حداقل ۵۵% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل های بورس

3-رتبه ج: کسب حداقل ۵۰% از امتیازات عادی حداقل ۴۰% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل های بورس

4-رتبه د: کسب حداقل ۳۵% از امتیازات عادی حداقل ۳۰% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل های بورس



لطفا به قوانین نشر محتوا در فضای مجازی احترام گذاشته و از انتشار مجدد این فایل ها خودداری کنید.

بازدید : 176
سه شنبه 14 دی 1400 ساعت 16:18 ب.ظ

نظرات

کد امنیتی رفرش

187
مطلب
+ 4
افراد آنلاین
+455
بازدید امروز
576
بازدید دیروز
14,436
بازدید ماه
181,339
بازدید کل
یکشنبه 26 فروردین 1403
تقویم روز